Friday 18 January 2013

benci hati . benci .


Assalamualaikum.

Alhamdulillah, aku masih hidup. Masih berfikir, masih menaip, masih mensyukuri, belum hilang akal lagi. Inilah dia sekembalinya aku menulis, terima kasih pada yang menyokong, yang tak menyokong, yang suka, yang benci, yang cinta, yang benci, yang tak peduli, yang benci.

Eh! berapa ramai yang benci daa?

Aku tau. Ramai. Well, aku tak ralat, tak goyah. Benci juga perasaan, kalau aku seorang yang menghargai perasaan, aku mesti mampu hargai benci orang pada aku. Hehe. Kalau dari benci dah bertukar sedikit pada suka, kalian harus tahu, maknanya doa aku dah termakbul.
Aku nak menulis pasal benci sebenarnya. Untuk entry ni, aku nak emphasize pada perkataan benci, unsur benci, dan...benci.

Benci ni satu perasaan yang unik sebenarnya, kuatnya sama saja dengan cinta. Cuma benci lebih cenderung kepada kegelepan, atau dalam kata lain atau metafora yang lain, 'kejahatan'.
Well, itu yang biasanya sinonim dengan benci.

Benci: seperti yang dikatakan, sama saja dengan cinta, tidak perlu alasan atau sebab atau dalil atau logik untuk lahir. Orang boleh membenci begitu saja, tidak perlu sebab, tidak perlu punca. Aneh? Itulah manusia. Ironic, yet unique.

Ada orang, tengok muka orang lain je, dah cukup untuk buat dia benci dan cakap, " Eiii! Benci aku tengok muka dia ". Macam tu je? Ya! macam tu je!.

Ada orang, tengok je muka orang lain, jatuh cinta!! Haa, itulah yang dipanggil cinta pandang pertama, so sekarang kita tahu ada benci pandang pertama juga. Sama kan? (angguk je)

Aku dah kenal pasti beberapa tahap level orang benci. Orang kalau dah benci, segalanya dia benci, orang yang membenci orang lain, tapi masih boleh tolerate lagi orang yang dibenci itu adalah antara orang2 yang layak jadi pemimpin di muka bumi ni. Sebab dia tak bias. Dia jujur pada perasaan benci itu.
Last word dari aku . susah kalau asyik nak jaga hati dan perasaan org . sedangkan hati kita sendiri terbuang .

No comments:

Post a Comment